Zweten
Marijn heeft al vanaf zijn achtste jaar een sterke, scherpe zweetlucht. Normaal krijg je pas vanaf de pubertijd zweetlucht, dus hier is iets aan de hand. Door hem vragen te stellen, gingen we samen op zoek naar de oorzaak. Hieronder de uitleg van overmatig zweten en zweet-geur.
Marijn heeft al vanaf zijn achtste jaar een sterke, scherpe zweetlucht. Normaal krijg je pas vanaf de pubertijd zweetlucht, dus hier is iets aan de hand. Door hem vragen te stellen, gingen we samen op zoek naar de oorzaak.
Op zijn achtste ging Marijn naar een andere school, nadat hij op zijn vorige school werd gepest. Jammer genoeg hadden zijn ouders dit pas na twee jaar door, omdat Marijn nooit iets zei. In een klas met kinderen voelt Marijn zich aangevallen en onveilig. Hij durft niets te zeggen. Marijn heeft moeite om zich te uiten, dit is wat hij nog moet leren en dit is een karaktereigenschap. Hij uit zichzelf met zijn lichaam, door snel te slaan en te schoppen. Ik merk bij Marijn een frustratie. Doordat hij zich niet kan uiten, wordt hij regelmatig niet goed begrepen en dit maakt hem boos. Hij verwacht dat mensen hem begrijpen zonder dat hij iets hoeft te zeggen.
Opdracht: dag doornemen
Ik geef zijn vader de opdracht mee om voor het slapen gaan samen met Marijn vijf minuutjes de dag door te nemen. Wat is er gebeurd en hoe heeft Marijn gebeurtenissen ervaren? En vooral: hoe heeft hij dit gevoeld? Ze sluiten de vijf minuutjes steeds af met een leuk ding en dan is het tijd om te slapen.
Herstelfase: angstweet loslaten
Op de oude school zat Marijn continu in een stressfase, hij voelde zich ‘aangevallen’ doordat hij werd gepest en hij voelde zich onveilig. Op de nieuwe school voelt hij zich wel veilig. Marijn wordt door de juf gewaardeerd om wie hij is. Marijn vindt sporten, spelen met jongens en dingen repareren heel leuk. Hiermee bezig zijn, geeft hem plezier en positiviteit. Nu gaat zijn lichaam zich herstellen door angstzweet los te laten.
Het verhaal begrijpen: echte oplossing
Elk individu reageert uniek. Marijn zijn lichaam produceerde zweet, iemand anders kan een andere reactie krijgen. Maar omdat het pesten (aanval) nog niet verwerkt is, bleef Marijn angstzweet produceren op zijn nieuwe school. De school en de kinderen waren de triggers van het onderbewuste (aanval/onveiligheid). Door het verhaal te begrijpen kan het lichaam werkelijk herstellen en verdwijnt zijn zweetlucht. Marijn vindt het leuk om samen met papa de dag door te nemen voor het slapen gaan, dit geeft hem de veiligheid om de dag goed af te sluiten. Ook uit hij zich beter.
Bewustzijn
Als de oorzaak duidelijk is, krijgt de persoon inzicht en bewustzijn. Door acceptatie van stressfactor(en) en acceptatie van overmatig zweten/zweetlucht ontstaat ontspanning en kan het lichaam herstellen. Verbinden – Versmelten – Loslaten.
Het zweet-verhaal begrijpen
In relatie tot overmatig zweten/zweetlucht gaan we kijken wanneer het is ontstaan. Je kunt dan de volgende vragen stellen:
- Wat is er in die periode gebeurd?
- Welke stressfactoren heb je ervaren en vooral hoe heb je die ervaren?
- Was er een gevoel van onveiligheid?
- Ben je bang je emoties te uiten?
- Zit je vast en ben je bang voor mensen?
- Hoe ervaar je het zweten op dit moment?
Gerelateerd
Faalangst
Faalangst kan allerlei vormen aannemen, afhankelijk van de aard van een te leveren prestatie of het gedrag waarover je onzeker...
Moeder-Ziel-Alleen (MZA) – eenzaam – oedeem
Semiha voelt zich in de steek gelaten, alleen achter gelaten, heel alleen en moedeloos. Vier generaties wordt het kind (6)...
Astma, TBC en eczeem
Als klein meisje van 2,5 jaar oud moest Aimee in sanatorium Zonneveld in Harderwijk herstellen van TBC. Anderhalf jaar lang...